Brooklyn Bridge er en af verdens mest fantastiske broer. Hvem havde troet, at en kørebane af stål kunne afføde så megen debat og passion? Ikke desto mindre er det tilfældet, hvad angår Brooklyn Bridge, både før konstruktionen blev igangsat og helt frem til i dag.
Projektet, som tog flere år om overhovedet at blive påbegyndt, blev igangsat af John A. Roebling, som allerede i år 1867 have skabt andre bemærkelsesværdige broer. Der var mange finansielle og politiske magtkampe i spil, mens Brooklyn og Manhattans borgere blot kunne vente på sidelinjen.
I 1870 blev konstruktionen endelig igangsat. Desværre uden J. A. Roeblings deltagelse, da han i mellemtiden var gået bort grundet en skade pådraget på byggepladsen. Hans søn Washington, som nu også gik for at være en dygtig broingeniør, overtog straks ledelsen af projektet. Han kastede sig ind i projektet med stor iver, men pådrog sig desværre også en alvorlig skade. Han blev invalideret grundet dykkersyge. For store mængder nitrogen ophobet i sænkekasser (store vandtætte cylindre som husede udstyr og mandskab under East River) forårsagede dykkersygen, når folk kom tilbage til overfladen. På den tid kendte man desværre ikke meget til årsagen.
Nogenlunde i bedring, men dog sengeliggende, fortsatte Washington ledelsen af projektet fra sin lejlighed. Den mere aktive ledelse af projektet blev overdraget til hans hustru Emily. På trods af mange forhalinger, grundet politisk indblanding, økonomiske aspekter og konstruktionsvanskeligheder, førte deres samarbejdet til broens færdiggørelse i 1883.
På sin første dag blev den nye kørebane over East River, som forbinder Lower Manhattan til Brooklyn Height, besøgt af 150.000 mennesker og 1.800 biler. Hver person betalte én cent for at krydse broen. Prisen var 5 cents for køretøjer. Broen var en kunstnerisk, finansiel og teknologisk succes.
Dette nationalhistoriske landemærke leder i dag dagligt mere end 140.000 køretøjer over sin 486 meter lange kørebane. Broen er letgenkendelig på sine to gotiske tårne (84 meter høje), som bærer hængekablerne.
Den dag i dag er det stadige et fantastisk syn at nyde broen på afstand for efterfølgende at gå turen over med udsigt over Manhattan. Den blæsende tur kan tilbageligges på en halv til en hel time. Undervejs er der flere platter, som fortæller historiske godbidder om konstruktionen.
Fra broen kan fodgængere desuden også se Frihedsgudinden på den sydlige spids af Manhattan. Også Verrazano-Narrows Bridge, som forbinder Brooklyn med Staten Island, kan ses i det fjerne.