Chrysler-bygningen

I modsætning til mange andre bygningsværker i New York har Chrysler-bygningen beholdt sit originale navn i mere end 30 år. Selvom Chrysler-koncernen (for mange år siden opkøbt af Daimler-Benz) flyttede ud i midten af 50’erne, er selve bygningsværket forsat et af de allermest genkendelige.

Bygningens særlige Art Deco-design repræsenterer noget af de ypperste indenfor den arkitektoniske bevægelse. Det er en 77 etager høj rektangulær bygning. De øverste etager er et rent eventyrland af hvælvinger pyntet med bileffekter. Disse hvælvinger snævrer sig ind og former det spir, som en gang var med til at gøre Chrysler-bygningen til verdens højeste bygning.

Det høje spir blev oprejst på toppen i al hemmelighed på 90 minutter for at slå datidens konkurrenter i konkurrencen om at blive ”verdens højeste”. Synes af spiret fra gaden er helt fantastisk. Den bedste udsigt får man er par karreer væk fra Lexington nord for 42. gade på en solrig dag. Fra denne afstand kan man bedst se det 7 etager høje tårn af skinnende hvælvinger. Facadens stål og aluminium funkler og vingerne, kendt fra Chryslers kølerfigur, står tydeligt frem.

Der sendes mange signaler fra en tid, hvor bilen var den nyeste teknologiske opfindelse. Alt lige fra vingerne på 31. etage til ørnehovederne på 61. etage. Men den indvendige del af bygningen er mindst lige så imponerende.

På lobbyens vægge hænger vægmalerier i mange forskellige designs. Mosaikkerne fuldender bygningens tema blot i meget mørkere farver. En skiftende række af brune og sorte farver som giver den indvendige del af bygningen en seriøs atmosfære.

Den mørke onyks og gyldenbrune afrikanske marmor, som veksler med skinnende krom, er godt vedligeholdt og understreger sin status som et af verdens ikoner.

Ved sin færdiggørelse i 1930 havde bygningen en kort overgang rekorden som verdens højeste bygning efter bevidst at have overgået Eiffeltårnet i Paris. Fire måneder senere blev rekorden dog overtaget af Empire State Building. Den dag i dag ligger Chrysler-bygningen dog stadig på top-10 listen over arkitektoniske vidundere af nyere tid. Yderligere er det stadig den højeste murstensbygning i verden.

Bygningen blev sat i værk af Chryslers bestyrelsesformand. I 1928 og 1929 voksede den med en hastighed på intet mindre end 4 etager om ugen. Selv ikke starten af depressionen kunne tage entusiasmen fra det imponerende byggeprojekt.

På et tidspunkt var der ansat lige omkring 3.000 arbejdere samtidig på det 20 millioner dollar store projekt. Bygningen blev konstrueret med brug af næsten 21.000 tons stål, 400.000 nagler og tæt ved fire millioner mursten. Selv for en bygning af den størrelse (mere end 111.000 kvadratmeter) blev der etableret et meget stort antal elevatorer – ikke færre end 32.

Bygningen har en meget afvekslende historie. Chrysler nægtede at betale arkitekten van Alens gage med begrundelse i, at han skulle have bestukket flere entreprenører. Selv den oprindelige lyssætning blev først fundet og installeret i 1980’erne.

Men uanet bygningens brogede fortid er selve resultatet en attraktion, enhver besøgende bør opleve i en by, som ellers er fyldt med konkurrerende turistattraktioner.